Pages

Tuesday, April 27, 2010

SURREALISM သရုပ္မွန္လြန္ အိပ္မက္ပန္းခ်ီ (Posted by pagyi sayar)


SURREALISM သရုပ္မွန္လြန္ အိပ္မက္ပန္းခ်ီ (Posted by pagyi sayar)


Create by Saw Thinzar Htaik


မၾကယ္ပြင့္စိမ္း ရဲ႕ The Lost ကိုေတြ႕ျပီး Surreal ေတြအေၾကာင္းေျပာဖို႕ သတိရလာတယ္။
အႏုပညာသမားေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အိပ္မက္ကဘာထဲမွာေပ်ာ္ေမြ႕သူေတြမ်ားတယ္။ ဒီထဲမွာ အဲဒီအိပ္မက္ေတြကို အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာဖန္တီးမႈေတြနဲ႕အေကာင္ထည္ေဖၚခဲ့ၾကတဲ့ထဲမွာ ဒီ Surrealism ဟာ
20ရာစု အစပိုင္းေတြမွာ ဥေရာပမွာစတင္ဖြင့္ျဖိဳးလာခဲ့တဲ့ ပန္းခ်ီဟန္တစ္ခုပါ။ ဒီဟန္ မွာေက်ာ္ၾကားခဲ့သူေတြက
အမ်ားသိပီးသား ဆာေဗေဒါ ဒါလီ (နာရီေပ်ာ့ေတြရဲ႕ဖန္တီးရွင္)၊ ေနာက္ပီး ဟင္နရီရူးဆိုး ၊ မက္ရွာေဂါလ္။ တန္ဂိုင္း၊
စသူေတြေပါ့။



ေနာက္ ဒီ ဆာရီယယ္ဟန္ရဲ႕ဇစ္ျမစ္ဟာ ဥေရာပရဲ႕ ခါးသီးခဲ့တဲ့ စစ္မက္ကာလေတြ၊ အႏုပညာရွင္ရဲ႕ ဘ၀အဖံုဖံု နာက်ည္းမႈေတြ ေလာကကိုသေရာ္ေလွာင္ေျပာင္လိုမႈ၊ အျပင္ သဘာ၀ကိုထူးကဲျပီး တန္ဆာဆင္လိုျခင္း၊ ဂီတျပဇာတ္ေတြကို စိတ္ကူးယဥ္ပန္းခ်ီထဲနစ္ေျမာေအာင္တင္ျပလိုျခင္းေတြလဲ အေျခခံပါလိမ့္မယ္။
အခု အဆင္သင့္ရွိေနတဲ့ စိတ္ကူးပန္းခ်ီဆရာ မက္ခ်ာေဂါလ္ ရဲ႕အေၾကာင္း ေျပာျပပါမယ္။



ဇာတ္ခံုေပၚေရာက္ ပန္းခ်ီဆရာ
မက္ခ္ရွာေဂါလ္
(၁၈၈၇-၁၉၈၅)



ပန္းခ်ီဆရာ မက္ခ္ရွာေဂါလ္ (၁၈၈၇-၁၉၈၅)ရဲ႕ ဂ်ဴးျပဇာတ္႐ံု ပန္းခ်ီကားဟာ ေခတ္သစ္ပန္းခ်ီသမိုင္းအတြက္ အံ့ၾသလႈပ္ရွားစရာ ေကာင္းေလာက္တဲ့အႏုပညာရတနာတစ္ခုပါ။ ျပပြဲတစ္ခုလံုးမွာ ညႇိဳ႕ငင္ႏိုင္စြမ္းအရွိဆံုးတစ္ခုပါပဲ။ ရွာေဂါလ္ရဲ႕ ဒီ ဂႏၲဝင္လက္ရာႀကီးဟာ ၁၉၂ဝ ခုႏွစ္က ေမာ္စကိုမွာ လာေရာက္ကျပခဲ့ၾကတဲ့ ဂ်ဴးျပဇာတ္အဖြဲ႕ရဲ႕ ကျပေဖ်ာ္ေျဖမႈသ႐ုပ္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလက္ရာေတြကို၁၉၅ဝ ခုႏွစ္ထဲမွာ ေမာ္စကိုၿမိဳ႕က ျပခန္းမွာထားရွိခဲ့တယ္။ ဒီပန္းခ်ီလက္ရာေတြ ေရးဆြဲၿပီး ၁၉၂၂ ခုႏွစ္မွာ သူ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုကေန ထြက္ခြာလာခဲ့တယ္၊ သူဆိုဗီယက္ကို ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္ေရာက္လာခ်ိန္မွာ သူ႔လက္ရာေတြအတြက္သူ႔နာမည္ကို ပန္းခ်ီကားမွာ လက္မွတ္ေရးထိုးေပးခဲ့တယ္။ သူ႔စိတ္ထဲမွာေတာ့ မေပ်ာက္မပ်က္ပဲ သူ႔လက္ရာေတြ က်န္ရွိေနဦးမယ္လို႔ ထင္မထားခဲ့ဖူးေလ။အခုေတာ့ ျပတိုက္ထဲမွာ ေရာက္ရွိေနခဲ့ၿပီ။ ဒီလက္ရာေတြကို ေဖာင္ေဒးရွင္းရဲ႕အကူအညီနဲ႔ ဆြတ္ဇာလန္၊ ဖရန္႔ဖြတ္ (ဂ်ာမဏီ)၊ ေမာ္စကိုနဲ႔စိန္ပီတာစဘတ္ၿမိဳ႕ေတြမွာ လွည့္လည္ျပပြဲတင္သြင္းခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ အခုေမရိကန္ႏိုင္ငံ ျပတိုက္နဲ႔ ခ်ီကာဂိုၿမိဳ႕က အႏုပညာေက်ာင္းမွာျပပြဲတင္သြင္းျပသခဲ့တယ္။ ရွာေဂါလ္ဟာ သူ႔လက္ရာေတြထဲမွာ အႏုပညာသမားတစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္သက္တာမွတ္တမ္းလက္ရာမ်ိဳးအျဖစ္၊ ျပင္းထန္စူးရွ ေတာက္ပမႈမ်ိဳးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ထင္ထားတာထက္ပိုၿပီး ဖြင့္ထုတ္ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕လိုက္ရတယ္။
မက္ခ္ရွာေဂါလ္ဟာ အခမ္းနားျပင္ဆင္မြမ္းမံမႈ၊ အလွျခယ္လွယ္မႈနဲ႔နံရံကပ္ေရာင္စံုေက်ာက္ျပားကပ္ ပန္းခ်ီေတြအျပင္ ျပဴတင္းေပါက္အလွဆင္မွန္ေရာင္စံုပန္းခ်ီေတြပါ ေရးဆြဲလုပ္ကိုင္ခဲ့ဖူးတဲ့ ဘဝစံုတဲ့ပန္းခ်ီဆရာတစ္ေယာက္ျဖစ္
ပါတယ္။သူ႕ဘဝတစ္သက္တာကိုျပန္ၾကည့္လိုက္ရင္ အမွန္တကယ္ကြ်မ္းက်င္ျပည့္ဝတဲ့ပန္းခ်ီဆရာပါ။ သူ႔ျပပြဲကအခ်ိဳ႕ေသာ ကားေဟာင္းေလးေတြဟာ ထင္ထားတာထက္ ပိုၿပီး စြဲမက္စရာေကာင္းေနၾကတယ္။ နယူးေယာခ္က ျပတိုက္မွာျပတဲ့ သူ႔ရဲ႕ဇာတ္႐ံုျမင္ကြင္းေတြမွာေတာ့ ပိုၿပီးလႈပ္ရွားတက္ၾကြစရာ ေကာင္းပါ
တယ္။ ၾကည့္႐ႈ႕သူေတြအတြက္ က်ယ္ေလာင္ျမဴးၾကြတဲ့ပြဲေတာ္ရဲ႕ ခံစားမႈမ်ိဳးကိုေပးေနတယ္လို႔ထင္မိတယ္။ သူ႔လက္ရာထဲက ဂီတဆရာေတြ၊ မ်က္လွည့္ ပညာရွင္ေတြ၊ ကြ်မ္းဘားဆက္ကပ္သမားေတြဟာ သူေရးေလ့ေရးထရွိတဲ့ လူပံုသဏၭာန္ေတြနဲ႔အေၾကာင္းရာ ကိုက္ညီေနေလေတာ့ ပိုၿပီးျမဴးၾကြေပၚလြင္လာတယ္။ ဟာသသ႐ုပ္ေဆာင္ေတြေၾကာင့္ေပ်ာ္ရႊင္ရယ္ေမာရတာေတြ၊ ရင္တဖိုဖိုျဖစ္ရတာေတြကို သူ႔လက္
ရာထဲက ဖြဲ႔စည္းမႈအထားအသိုနဲ႔ ပိုင္းျခားထားတဲ့အေရာင္ေတြမွာ ျမင္ႏိုင္တယ္။



Music (Jewish Theatre) by Marc Chagall

ရွာေဂါလ္ဟာ ၁၉ဝ၇ ကေန ၁၉၁ဝ ခုႏွစ္ေလာက္ထိ ျပဇာတ္႐ံုေတြကပြဲေတြနဲ႔ အကြ်မ္းတဝင္ရွိခဲ့တယ္။အဲဒီကထဲက ကဇာတ္႐ံုေတြရဲ႕ ေနာက္ခံပိတ္ကားေတြဆြဲဖို႔ သူစဥ္းစားခဲ့ဖူးတယ္။ ဒါေပမယ့္ မစတင္ျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ျပင္သစ္ကို ခရီး
ထြက္ခဲ့ၿပီး ၁၉၁ဝ ကေန ၁၉၁၄ ထိ ေနထိုင္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ၁၉၁၅ ခုႏွစ္မွ ေမာ္စကိုၿမိဳ႕မွာပထမဆံုးေနထိုင္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔အံဝင္ခြင္က်မျဖစ္ခဲ့ဘူး။ အထီးက်န္ေနသလိုလို ခံစားေနခဲ့တယ္။ မၾကာခဏ စင္တင္ဂီတေတြေဖ်ာ္ေျဖတတ္တဲ့ စားေသာက္ဆိုင္နဲ႔ ကလပ္ခန္းမေတြမွာပဲ သြားထိုင္ေနတတ္တယ္။
အဲဒီကေနမွ ေတးဂီတခန္းမေတြမွာ ေနာက္ခံပန္းခ်ီကားနဲ႔ ေတးသံစံုေတြရဲ႕ကိုယ္စားျပဳ သေကၤတပံုၾကမ္းေတြ ေရးေပးဖို႔ အေၾကာင္းဖန္လာခဲ့တယ္။ ဒီေနာက္မွာနီကိုလိုင္အီဗ႐ိုင္ေနာ့ ဆိုသူ ဇာတ္ဆရာတစ္ေယာက္အတြက္ ဇာတ္စင္ဒီဇိုင္းေတြနဲ႔ကျပသူေတြရဲ႕ ဝတ္စံုဒီဇိုင္းေတြေရးေပးျဖစ္ခဲ့တယ္။ ဒီလိုအေတြ႕ ၾကံဳ အေျခအေနေတြ
ကေနၿပီး သူ႔ရဲ႕ဂႏၲဝင္နာမည္ေက်ာ္ ဂ်ဴးျပဇာတ္႐ံု နံရံကပ္ပန္းခ်ီကားႀကီးေတြ ေရးဖို႔ရည္မွန္းခ်က္ေတြ ျဖစ္ေပၚ လာခဲ့တာေသခ်ာပါတယ္။
သူ႔ဇာတိၿမိဳ႕ ကို ၁၉၁၃ ကေန ၁၉၂ဝ ခုႏွစ္အတြင္းပန္းခ်ီတာဝန္ခံေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္အျဖစ္ ျပန္လည္ေရာက္ရ်ိျဖစ္ခဲ့တယ္။ပန္းခ်ီအကယ္ဒမီေက်ာင္းနဲ႔ ဆက္သြယ္ေပါင္းစည္းၿပီး သူတို႔ၿမိဳ႕က ေခတ္ေျပာင္း
ကာလကို သေရာ္တဲ့ျပဇာတ္႐ံု ႊနမနလ်ေအ အတြက္ ပန္းခ်ီအဖြဲ႕ကို ဦးေဆာင္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ အကယ္ဒမီအသိုင္းအဝိုင္းက မဲလ္ဗစ္ ၊အယ္-လစ္စစ္စကီတို႔နဲ႔ ေဆြးေႏြးျငင္းခုန္မႈရွည္ေတြကို ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ေျပာဆိုခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ေမာ္စကိုျပန္ဖို႔ ဖန္လာျပန္ေတာ့တယ္။ ၁၉၂ဝ ေနာက္ ပိုင္း ေမာ္စကိုေရာက္ၿပီးမွ ထိုင္ခံု (၉ဝ) ဆန္႔ဇာတ္႐ံုငယ္ေလးတစ္႐ံုမွာ သူ႔ရဲ႕နံရံပန္းခ်ီ ကနဦးလက္ရာကို အစမ္းသေဘာေရးဆြဲျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ပိုင္း မွာဒီဇာတ္႐ံုေလးကို ''ရွာေဂါလ္ရဲ႕ေသတၱာေလး'' လို႔ လူသိမ်ားလာခဲ့တယ္။ နံရံပန္းခ်ီလက္ရာထဲက ဇာတ္
ေကာင္႐ုပ္ပံုေတြဟာ ျပဇာတ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ မီေခါလ္လပ္ဆိုသူရဲ႕ဟန္ပန္အမူရာေတြ လႊမ္းမိုးေနခဲ့ၿပီးခ်ာေဂါလ္
အတြက္ ပိုမိုကဲတဲ့ သ႐ုပ္ ေဆာင္ဟန္မ်ား၊ သဘာဝမဟုတ္ တဲ့ေဖာ္ျပဟန္ကိုေမြးျမဴရယူႏိုင္ခဲ့ တာေတာ့ ေသခ်ာပါ
တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က သူ႔နဲ႔အတူဂရာနိုယက္စကီးဆိုသူ ပန္းခ်ီဒီဇိုင္းဆရာ ေနာက္ခံပိတ္ကားနဲ႔ အဝတ္စား
အျပင္ဆင္ျပဳလုပ္သူ တစ္ေယာက္နဲ႔အလုပ္တူတူ လုပ္ခဲ့ၾကတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က သူတို႔လုပ္ျဖစ္ခဲ့ၾကတဲ့ ဇာတ္စင္ပိတ္
ကားေတြ၊ မ်က္ႏွာက်က္ ပန္းခ်ီေတြဟာ အဲဒီဇာတ္႐ံုကို ၁၉၂၃ မွာ ျပဇာတ္႐ံုႀကီးအျဖစ္ျပဳျပင္ေဆာက္လုပ္ရာမွာ ေပ်ာက္ဆံုးကုန္တယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။ အဲဒီေနာက္၁၉၂၂ မွာ ရွာေဂါလ္ဟာ ဆိုဗီယက္ကေန ထြက္ခြာလာခဲ့သလို သူ႔မိတ္ေဆြဂရာႏိုယက္စကီးဟာလည္း ဘာလင္မွာ ေနထိုင္ခဲ့တယ္။ ျပဇာတ္သ႐ုပ္ေဆာင္တျဖစ္လည္း သူ႔စံျပေမာ္ဒယ္ မီေခါလ္လပ္ဟာ ျပဇာတ္အဖြဲ႕ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္ျဖစ္ လာခဲ့သလိုသူ႔ရဲ႕ လီယာဘုရင္ ႀကီးျပဇာတ္ေၾကာင့္ ထိတ္လန္႔ေၾကကြဲဖြယ္ေတြမွာ ပိုင္ႏိုင္တဲ့နာမည္ႀကီး သ႐ုပ္ေဆာင္တစ္
ေယာက္ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဂရာႏိုယက္စကီးဟာ ၁၉၃၇ မွာ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံပါရီမွာ ေသဆံုးခဲ့တယ္။
ရွာေဂါလ္နဲ႔ မီေခါလ္ကေတာ့နယူးေယာ့ခ္ၿမိဳ႕မွာ ၁၉၄၄ခုႏွစ္က ထပ္မံေတြ႔ဆံုခဲ့ၾကပါေသးတယ္။ ရွာေဂါလ္က
စစ္ကိုေရွာင္ဖို႔ေရာက္ရွိ ေနခဲ့ေပမယ့္ မီေခါလ္ ကေတာ့ ဂ်ဴးအမ်ိဳးသားေရးနဲ႔ႏိုင္ငံေရးတာဝန္ေတြကိုထမ္းေဆာင္ရင္း ေရာက္ရွိ ေနတာပါ။ရွာေဂါလ္ရဲ႕ ''ဂ်ဴးျပဇာတ္႐ံုမိတ္ဆက္ျခင္း'' ဆိုတဲ့ နံရံကပ္ပန္းခ်ီကားရွည္ႀကီးကို စိတ္ဝင္တစား အလံုုးစံု႐ႈျမင္သံုးသပ္ၾကည့္မိေတာ့ ေပ ၃ဝ နီးပါး အရွည္ရွိတဲ့ ပန္းခ်ီကားႀကီးကို ထက္ဝက္ပိုင္းၾကည့္ရင္ ဘယ္ဖက္တစ္ဝက္ရဲ႕ ဖြဲ႔စည္းပံုထဲမွာရွာေဂါလ္ဟာ သူကိုယ္တိုင္ အညိဳေရာင္ကုတ္ဝတ္စံုကိုဝတ္ထားၿပီး
ဆိုတဲ့ ျပဇာတ္ေဝဖန္ေရးဆရာရဲ႕ ပုခံုးေပၚမွာတင္ၿပီး သယ္ေဆာင္သြားတဲ့ဟန္ ေရးထားတယ္။ အနက္ေရာင္ဝတ္စံုကို က်က်နနဝတ္ထားတဲ့ ေဝဖန္ေရးဆရာ ဟာ မုတ္ဆိတ္ေမြးပါးၿမိဳင္းေမြးေတြအျပည့္အစံုနဲ႔ ဂ်ဴးအမ်ိဳးသားရဲ႕ ဟန္ပန္အျပည့္နဲ႔ပါ။ ခ်ာေဂါလ္ဟာ သူ႔ရဲ႕လက္ထဲမွာ ပန္းခ်ီေဆးစပ္ျပားကိုကိုင္ထားၿပီး ဒီေဆးစပ္ျပား
ရဲ႕ ေနာက္မွာ ျပဇာတ္ဒါ႐ိုက္တာတစ္ေယာက္ရဲ႕ပံုကို ဂ်ီၾသေမႀတီပိုင္းျခားစိတ္ျဖာမႈပံုသဏၭာန္နဲ႔ တိုက္ခိုက္စည္းေႏွာင္ၿပီး ေဖာ္ျပထားတယ္။ သူ႔မိတ္ေဆြ သ႐ုပ္ေဆာင္ပညာရွင္ မီေခါလ္လပ္ရဲ႕ပံုကိုေတာ့ ခပ္ေတာက္ေတာက္အျပာေရာင္ ရွပ္အက်ႌနဲ႔အနက္ေရာင္ ေဘာင္းဘီရွည္ဝတ္ဆင္ၿပီး ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ခံုေပါက္သ႐ုပ္ေဆာင္ကျပဟန္ေရးဆြဲထားတယ္။ အဲဒီပံုကို အေစခံလူပုေလးတစ္ေယာက္ရဲ႕ ညာဖက္မွာ
ကပ္လ်က္ေရးဆြဲထားပါတယ္။ ဒီလူပုေလးပံုကိုလည္း သူ႔ပန္းခ်ီ ေရးဆြဲေနစဥ္အေတာတြင္း ၁၉၂ဝ-၂၁ ေဆာင္းရာသီရဲ႕ ဆိုးဆိုးရြားရြား အေအးဒဏ္ကေန ကာကြယ္ဖို႔ႏြားႏို႔ေဖ်ာ္ရည္ပူပူ သယ္ေဆာင္ ကူညီေပးတဲ့အတြက္ ထည့္ေရးထားခဲ့တယ္။ပန္းခ်ီကားရဲ႕အလယ္ ဗဟိုေလာက္မွာ သူ႔ဇာတ္လိုက္သ႐ုပ္ေဆာင္
မီေခါလ္လပ္ရဲ႕ ႏွာေခါင္းဖ်ား ကေန တေယာတစ္လက္ ကို ခ်ိတ္ဆက္ထားတယ္။

ဒါဟာ သံစံု တီးဝိုင္းရဲ႕ အေရးပါတဲ့သေကၤတကို ေဖာ္ျပထားတာျဖစ္ပါတယ္။ တေယာဆရာ ကေတာ့ အေပၚဖက္မွာ ေလထဲေပါေလာ ေျမာေနတဲ့ဟန္နဲ႔ ေရးထား ပါတယ္။အဲဒီကေနညာဖက္ တစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာေတာ့ ကင္းၿမီးေကာက္ေထာင္ ေနၾကတဲ့ ဂြ်မ္းဘားသ႐ုပ္ေဆာင္မ်ားကို တန္းစီေရးထားတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ အဝတ္စား အဆင္တန္ဆာေတြဟာ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ မတူညီၾကပါဘူး။ အဲဒီကေန ဟိုညာဖက္
အေပၚစြန္းေထာင့္ မွာေတာ့ ဦးေခါင္းမဲ့သဏၭာန္ေတြ မ်က္ႏွာမပါတဲ့ လူပံုေတြကို႐ုန္းရင္းတဲ့ ဆိုးဆိုးရြားရြားလိင္ကိစၥ ဟန္ပန္ေတြနဲ႔ ယွဥ္တြဲေတြ႕ျမင္ရတယ္။ ညာဖက္ျခမ္းက ေအာက္ဖက္ေထာင့္မွာေတာ့ သူ႔ခ်စ္ဇနီး ဘယ္လာနဲ႔ သူ႔သမီး အိုင္ဒါတို႔ပံုေတြကို ေရာင္စံုသက္တံ့ခံုး ျပင္က်ယ္ေပၚမွာ ထင္ဟပ္ထားျပန္တယ္။ ဘက္ဖက္မ်က္ႏွာ
ခ်င္းဆိုင္မွာေတာ့ သူ႔အေဖနဲ႔အေမ တို႔ပံုနဲ႔အတူသူ႔ပံုကိုပါ ထည့္သြင္း ေရးဆြဲခဲ့တယ္။အဲဒီကေန ေအာက္ဖက္ ေထာင့္စြန္း နားမွာေတာ့ ညစ္ပတ္ပတ္ ဝက္တစ္ေကာင္ကိုေသးနဲ႔ပန္းေနတဲ့ ဂ်ဴးေကာင္ေလးတစ္ေယာက္ပံုကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။အားလံုးကိုၿခံဳငံုၾကည့္ရင္ ပန္းခ်ီးကားႀကီးတစ္ခုလံုးဟာ ေထာင့္ျဖတ္မ်ဥ္းေတြ၊ မ်ဥ္းခံုးအေရာင္ျပင္ေတြနဲ႔ လႈပ္ရွား႐ံုးၾကြေနပါတယ္။ ဒါဟာ ဘဝဇာတ္ခံုကလူေတြရဲ႕ဘဝကို ျပဇာတ္စင္ေပၚက အတိမ္းအေစာင္း အလွည့္ ေျပာင္းေတြနဲ႔ တင္ဟပ္တင္စားၿပီး တန္ဆာဆင္ ျပထား တာလားမသိပါ။
ရွာေဂါလ္ရဲ႕ ပန္းခ်ီ လက္ရာေတြထဲမွာ ခမ္းနား ဆန္းျပားဆံုးလက္ရာတစ္ခုကေတာ့ ဇာတ္ခံုေပၚကအခ်စ္ ဆိုတဲံ ပန္းခ်ီကားပါ။




Love on the Stage (1920)
ႏုညံ့ေပ်ာ့ေျပာင္းတဲ့ မီးခိုေရာင္နဲ႔ အဝါေရာင္ ႏုႏု ေတြကို ဂ်ီၾသေမၾတီပံု သဏၭာန္ ေတြကို
ဖြဲ႔စည္းပံုေဖာ္ထားတယ္။ အခ်စ္ကိုေဖာ္က်ဴးရာမွာ ဇာပုဝါ ရဲ႕ ပန္းပြင့္ဒီဇိုင္းအလိပ္ကေလးေတြကို ဟိုဒီပ်ံလြင့္ေနသေယာင္ေဖာ္ျပဖို႔ ဇာပန္းအဝတ္စကိုေဆးရည္မွာႏွစ္ၿပီး ပန္းခ်ီကားခ်ပ္ေပၚ ျပန္ကပ္ၿပီး ပံုေဖာ္ တဲ့နည္းကိုသံုးခဲ့တယ္။သူဟာ အျခားဂ်ဴးျပဇာတ္႐ံုမိတ္ဆက္ျခင္း(၁၉၂ဝ)အက၊ ျပဇာတ္၊ စာေပ၊ ဂီတ
စတဲ့ နာမည္ေတြ ေပးထားတဲ့လက္ရာေတြကိုလည္း ဒီလိုဆင္ယင္မႈနည္းေတြနဲ႔ သူ႔ကိုယ္ပိုင္ ႐ုပ္ပံုသဏၭာန္ေတြသံုးၿပီး
ေရးဆြဲခဲ့တယ္။ မက္ရွာေဂါဟာသေကၤတဆန္တဲ့ အစိတ္အပိုင္းပံုသဏၭာန္ေတြကို သူ႔အိမ္မက္
ပန္းခ်ီဟန္ပန္ထဲကို ထည့္သြင္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဂီတအႏုပညာနယ္ပယ္ကလာသူမို႔ သူ႔လက္ရာ
ေတြမွာ တေယာဆရာလိုပံုသဏၭာန္ကို အၿမဲလိုေတြ႕ႏိုင္တယ္။ မဂၤလာပြဲ ျမင္ကြင္းနဲ႔ ညခင္း႐ႈခင္းပန္းခ်ီကားမွာဆိုရင္ ေဆြးေျမ႕ေၾကကြဲစရာ ေကာင္းေလာက္ေအာင္ စြမ္းႏိုင္ခဲ့တယ္။ပန္းခ်ီဆရာရဲ႕ နက္နဲသိမ္ေမြ႕မႈ ခြန္အားကို သူ႔လက္ရာေတြမွာ မ်ားစြာျမင္ႏိုင္ပါတယ္။မက္ရွာေဂါရဲ႕ ဘဝဟာ ဆင္းရဲတဲ့ ႐ုရွမိသားစုဘဝက လာခဲ့ရသူျဖစ္တယ္။
၁၉၁ဝ ခုႏွစ္ ပါရီကိုေရာက္ခဲ့ၿပီး မိုဒီကလ်ာနီ၊ လဲဂါ စတဲ့ အႏုပညာရွင္ေတြနဲ႔ သိကြ်မ္းခင္မင္ခဲ့ရာမွ ပန္းခ်ီကိုပိုၿပီးေရးဆြဲျဖစ္ခဲ့တယ္။ဒီေနာက္မွာ ေရာဘတ္ဒီလြန္ေနး၊ မာ့စ္ဂ်ာေကာ့စတဲ့ အႏုပညာသမားေတြထဲမွာ ဝင္ဆံ့လာခဲ့တယ္။ စစ္ျဖစ္ေတာ့မွ သူ႔ဇာတိကို ျပန္လာျဖစ္ေတာ့တယ္။ ရွာေဂါလ္ ဟာ သူမေသမီ အေမရိကန္၊ ဂ်ာမနီ၊ ျပင္သစ္စတဲ့ႏိုင္ငံေတြက ျပခန္းေတြမွာ ပန္းခ်ီျပပြဲေတြ မ်ားစြာလုပ္ႏိုင္ခဲ့သူ ျဖစ္ပါတယ္။မက္ရွာေဂါလ္ဟာ သူ႔မိဘေတြရဲ႕ဆႏၵကိုျငင္းပယ္ၿပီး စီးပြားေရးသမားမလုပ္ဘဲ ပန္းခ်ီဆရာဘဝကိုခံယူခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။ ငယ္စဥ္ကတည္းက ပန္းခ်ီေက်ာင္းေတြ သင္တန္းေတြမ်ိဳးစံုကို တက္ေရာက္ဖူးခဲ့တယ္။ သူ႔ဘဝမွာ ပံုေရးဆြဲသူ ဒီဇိုင္းဆရာနဲ႔ ဓာတ္ပံု႐ိုက္တာေတြကေနဝင္ေငြရရွိခဲ့တယ္။ သူဘဝေအာင္ျမင္ခ်ိန္ေတြဟာ၊ ျပင္သစ္
ႏိုင္ငံလို ဥေရာပအခ်က္အခ်ာေနရာကို ေရာက္မွပဲ ပိုမိုရရွိလာခဲ့သလို၊ သူ႔ ဘဝနိဂံုးကိုလည္း ျပင္သစ္မွာပဲအဆံုးသတ္ခဲ့တယ္။ ပထမပိုင္း သူ႔ပန္းခ်ီေတြဟာေဖာ္ဘီဇင္ ဟန္ပန္အေရာင္ျပင္းစူးစူးနဲ႔ အကြက္ဆင္ဒီဇိုင္းဆန္ ေပမယ့္ျပင္သစ္ကိုေရာက္စက သူေလ့လာျဖစ္ခဲ့တာဟာ ဗင္းဆင့္ဗန္ဂိုးရဲ႕ လက္ရာေတြပါ။

အဲဒီကာလရဲ႕ လက္ရာကို ၁၉၁ဝ ခုႏွစ္မွာ ေရးတဲ့ 'အနားယူတဲ့ ေန႔' ဆိုတဲ့ လက္ရာမွာေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။ ထုထည္ရွိတဲ့ အဆိုင္အခဲေတြ ကေန လြင့္ထြက္ၿပီးေတာက္ပစြာ ေပၚထြက္ေနတဲ့ အနီ၊ အစိမ္းနဲ႔ အဝါေရာင္ေတြရဲ႕ ကူးလူးဆက္
သြယ္မႈကို ေဖာ္ထုတ္ထားတယ္။ အခန္းထဲက လူေတြဟာ အေတြးကိုယ္စီ နဲ႔ တိတ္ဆိတ္လြန္းေနၾကတယ္။ သူ႔ရဲ႕ လူပံုေတြဟာ ေလမွာမေျပာေသးေပမယ့္ အ ေရာင္ေတြတိတ္ဆိတ္လြန္းေနၾကတယ္။ သူ႔ရဲ႕လူပံုေတြဟာ ေလမွာမေျမာေသးေပမယ့္ အေရာင္ေတြထဲမွာ ေဖာင္းပြပြ ခပ္ေပါ့ေပါ့ သ႑ာန္ေတြျဖစ္ေနၾကတယ္။
၁၉၁၁ ခုႏွစ္မွာေရးတဲ့ စားပြဲေပၚက ေၾကာင္နဲ႔လူ ပန္းခ်ီကားနဲ႔ ၁၉၁၂မွာေရးတဲ့ ဂ်ဴးအဖိုးအိုလက္ရာေတြဟာ သူ႔ရဲ႕ အိတ္စပရက္ရွင္ ဟန္ ေရးခ်က္ေတြကိုခိုင္ခိုင္မာမာ ေျပာႏိုင္တဲ့ကားေတြပါ။ ရွာေဂါလ္ဟာ ၁၉၁၂ မွာ ႐ုရွားႏိုင္ငံကို
ျပန္ေရာက္ျဖစ္ခဲ့ရာကေနစၿပီး သူ႔လက္ရာေတြမွာ စိတ္ပညာဆိုင္ရာခံစားရမႈကို ႐ုပ္ပံုအျဖစ္ ျပန္လည္ေဖာ္
ျပဖို႔အတြက္ ဆာရီယယ္လစ္ဇင္ ဟန္ကိုေျပာင္းလဲေရး ဆြဲခဲ့ျပန္တယ္။ အိပ္မက္နဲ႔ မွတ္ဥာဏ္ကိုေရာယွက္ၿပီး
စိတ္ကူးယဥ္ျမင္ကြင္း အစစ္မွန္ပံုသ႑ာန္ျဖစ္လာဖို႔ သူအခ်ိဳးညီညီေပါင္းစပ္ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ သူ႕ရဲ႕ ၁၉၁၄ လက္ရာေတြမွာေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။၁၉၅ဝ မွာ ျပင္သစ္ႏိုင္ငံ အပန္းေျဖၿမိဳ႕ကေလးတစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္တဲ့ဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕ကေလးမွာ
သြားေရာက္ေနထိုင္ရင္း၊ ဘာသာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ က်မ္းေဟာင္းက်မ္းသစ္အေၾကာင္းကို ဆိုတဲ့ ပန္းခ်ီ
ကားကိုေရးဆြဲခဲ့တယ္။ ဘာသာေရး ယံုၾကည္မႈစည္းမ်ဥ္းေတြနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာစည္းလံုးညီ0x150ြတ္ၿပီး အနာဂါတ္လူသားေတြအတြက္ ႏိႈင္းယွဥ္ေဖာ္ျပခ်က္ေတြနဲ႔ေတြးေတာႏိုင္ဖို႕ျပဇာတ္ဆန္ဆန္၊ သ႐ုပ္ေဖာ္ျပမႈဟန္နဲ႔ ေရးဆြဲခဲ့ပါတယ္။



The White Crucifixion by Marc Chagall





Posted by pagyi sayar on April 2, 2010 at 12:21pm

@https://myanmardigitalartists.ning.com/forum/topics/surrealism-1






No comments: