Pages

Tuesday, April 27, 2010

ABSTRACT ART (Posted by pagyi sayar on March 25, 2010 at 11:30am)

 ABSTRACT ART (Posted by pagyi sayar on March 25, 2010 at 11:30am)


ျဒပ္မဲ့(သို႕) အႏွစ္ခ်ဳပ္ (သို႕)႐ုပ္ဝတၳဳမဲ့ပန္းခ်ီ ABSTRACT ART

အက္ဘ္စထရက္ ပန္းခ်ီဆိုတာ ပန္းခ်ီသမိုင္းမွာ ၁၉ ရာဇုေႏွာင္းပိုင္းနဲ႕ ၂၀ ရာဇုအစပိုင္းမွာ လႈပ္လႈပ္ရွားရွားေတြျဖစ္လာတ
ဲ့ ပန္းခ်ီဟန္တစ္ခုေပါ့။ ကဘာ့ပန္းခ်ီရင္းျမစ္ေတြ ဥေရာပက စတင္ဖြင့္ျဖိဳးခဲ့ျပီး Classiacl, Romanism, Impressionism, Post Impessionism, Expressionism, Abstract Expressionism, Pure Abstract, Minimalism, Pop Art, စသည္ျဖင့္လမ္းေၾကာင္းစီးဆင္းလာတဲ့ထဲမွာ၊ Expressionism လြန္ေခတ္ေတြမွာ အေမရိကန္ဘက္ကို အာရံုစူးစိုက္မႈေတြေရာက္ခဲ့တယ္။ စစ္ႏိုင္ခဲ့လို႕ အင္အာေတာင့္လာခဲ့တာလဲပါႏိုင္တာေပါ့။ အဲဒီကာလေတြကစလို႕ Modern Art ရယ္လို႕ ေခါင္းစဥ္တပ္ၾကလာတယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္သူတို႕ကို လမ္းေၾကာင္းေပးခဲ့သူေတြထဲမွာ ျပင္သစ္အေျခစိုက္ပန္းခ်ီေက်ာ္ေတြ ျဖစ္တဲ့ မားတီစ္ ၊Heniri Matisse 1915



Yellow Curtain 1915

တို႕ ပီကာဆိုတို႕ ကင္ဒန္းစကီး၊တို႕ စသည္ျဖင့္ သူတို႕ၾသဇာမကင္းခဲ့ၾကဘူး။

အခုအားလံုးသိပီးသားျဖစ္ေနတဲ့ ဂ်က္ဆင္ပိုးေလာ့ တို႕ ဒီကူးနင္းတို႕ ဟာ ဒီ အက္ဘ္ စထရက္ ပန္းခ်ီေက်ာ္ေတြေပါ့။

အခု စဦး အက္ဘ္စထရက္ တစ္ေယာက္ကို အရင္ဆံုးေျပာျပပါမယ္။


"Of all the arts, abstract painting is the most difficult. It demands that you know how to draw well, that you have a heightened sensitivity for composition and for colours, and that you be a true
poet. This last is essential." -- Wassily Kandinsky.

ကန္ဒင္းစကီး Wassily Kandinsky
(1866-1944)




(၁၈၆၆-၁၉၄၄)
''အနက္ေရာင္ဟာ ေသဆံုးၿပီးတဲ့လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ၿငိမ္သက္ေနပံုမ်ိဳး တိတ္ဆိတ္အထီးက်န္လြန္းတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ဘဝနဲ႔သိပ္နီးစပ္ေနတယ္''လို႔ ဆိုခဲ့သူက ႐ုရွပန္းခ်ီဆရာ ကန္ဒင္းစကီးျဖစ္သည္။
နာမည္အျပည့္အစံုမွာ ဗာဆီလီ ဗာဆီလီယက္ဗစ္ကန္ဒင္းစကီး ျဖစ္သည္။ ၁၈၆၆ဒီဇင္ဘာ ၄ရက္တြင္ ေမာ္စကိုၿမိဳ႕ေတာ္၌ ေမြးဖြားခဲ့သည္။ အက္ဘ္စထရက္ပန္းခ်ီကို ထင္ရွားစြာ သီးသန္႔ေဖာ္ထုတ္ႏိုင္ခဲ့သူထဲမွ တစ္ေယာက္ျဖစ္သည္။ သူ၏ စိတ္ကူးသစ္ အႏုပညာဟန္သစ္ ပန္းခ်ီေအာင္ျမင္စြာျပသႏိုင္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံျမဴးနစ္အုပ္စု (The Blue Rider, 1911-14) ကို တည္ေထာင္ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့သည္။ ထိုမွစ၍ၿပီးျပည့္စံုစြာ သတ္မွတ္ႏိုင္မည့္ ျဒပ္မဲ့ပန္းခ်ီ (Abstract)
လက္ရာမ်ားကို စတင္က်ယ္ျပန္႔ေအာင္ႀကိဳးပမ္းခဲ့သည္။ သူ႔ပန္းခ်ီပံုသ႑န္မ်ားမွာ ပံုေဆာင္ခဲေပ်ာ္ရည္မ်ားမွ ဆင့္ကဲေျပာင္းလဲ ျဖစ္ေပၚလာဟန္ ဓာတုေဗဒ ဓာတ္ေငြ႔ရည္မ်ားေပ်ာ္ဝင္ပ်ံ႕ႏွံ႔ ေနဟန္ ဂ်ီၾသေမႀတိသ႐ုပ္ျပပံုသ႑န္မ်ား၏ ဖြဲ႔စည္းမႈ
ဟန္ပန္မ်ားျဖစ္သည္။ကန္ဒင္းစကီးသည္ ထူးခြ်န္ေသာ ဂီတပညာရွင္တစ္ေယာက္လည္း ျဖစ္သည္။ တစ္ခါက သူေျပာဖူးသည္။ ''အေရာင္ ေတြဟာ ကီးဘုတ္လိုပဲ မ်က္လံုးေတြကဟာမိုနီလိုက္ေပးတယ္။ ဝိဥာဥ္ကိုယ္တိုင္ကေတာ့ သံစဥ္မ်ားအတြက္ ႀကိဳးေတြ
ဆိုင္းထားတဲ့ ပီယာႏိုတစ္လံုးေပါ့''ဟုဆိုခဲ့သည္။ အေရာင္ႏွင့္ ဂီတသံစဥ္မ်ားသည္ ေရွးပေဝသဏီ က
တည္းက ဆက္သြယ္ ခ်ိတ္ဆက္မႈေတြ မ်ားစြာရွိခဲ့သည္။ အေရာင္စက္ဝိုင္းသစ္ ေဖာ္ထုတ္ေပးခဲ့ေသာ ဆာအိုက္ဆက္ႏုယူတန္ကဲ့သို႔ ျဖစ္သည္။ကန္ဒင္းစကီးသည္ အေရာင္အေသြးအႏုရင့္အားမ်ားကို ဂီတသံစဥ္ အနိမ့္အျမင့္
ေျပာင္းလဲမႈ အသံ၏ပံုသ႑ာန္မ်ားႏွင့္ ခ်ိန္ထိုးသံုးစြဲခဲ့သည္။ အေရာင္ျပင္းအားအနုရင့္အားမ်ားကို ဂီတသံစဥ္ အနိမ့္အျမင့္ေပာင္းလဲမႈ အသံ၏ပံုသ႑န္မ်ားႏွင့္ခ်ိန္ထိုးသံုးစြဲခဲ့သည္။ အေရာင္ေျပာင္းအား အလင္းေမွာင္ကို အသံ၏ အတိုးအက်ယ္ခလုတ္သဖြယ္ ေရႊ႕ေျပာင္းကစားခဲ့သည္။ သူက ''အေရာင္ေတြကို ေတြ႔တဲ့အခါမွာ
ဂီတသံစဥ္တစ္ခုၾကားလိုက္ရသလို ကြ်န္ေတာ္ခံစားတယ္''လို႔ အၿမဲထုတ္ေဖာ္ေျပာတတ္သည္။



ကန္ဒင္းစကိီးကို ႐ုရွႏိုင္ငံေမာ္စကိုၿမိဳ႕တြင္ ၁၈၆၆ က ဖြားျမင္သည္။ မိဘမ်ားမွာ စႏၵယားဂီတပညာရွင္မ်ားျဖစ္သည့္အေလွ်ာက္ သူ႔ငယ္စဥ္ကပင္ စႏၵယားႏွင့္ခ်ယ္လိုတေယာမ်ားကို ေလ့က်င့္တီးခတ္ေနခဲ့သည္။ ၁၈၆၆ တြင္ ေမာ္စကို
တကၠသိုလ္တြင္ ဥပေဒႏွင့္ စီးပြားေရးဘာသာမ်ားယူခဲ့ၿပီး စားေမးပြဲေအာင္ျမင္ၿပီးေနာက္ ေမာ္စကိုၿမိဳ႕၏ ဥပေဒဌာနတြင္ ဝင္ေရာက္အမႈထမ္းခဲ့သည္။ သူသည္ ျပန္လည္သင္ၾကားေရးႏွင့္ နည္းျပဆရာတစ္ေယာက္ဘဝတြင္သာ ေအာင္ျမင္ခဲ့သည္
မဟုတ္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာႏွင့္ ဘာသာအယူဝါဒမ်ား အေၾကာင္းကိုက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေရးသားႏိုင္ခဲ့သည္။ ၁၈၉၅ တြင္ ျပင္သစ္ အင္ပရက္ရွင္ဝါဒ အုပ္စုပန္းခ်ီဆရာမ်ား၏ျပပြဲသို႔ တက္ေရာက္ၾကည့္႐ႈခဲ့ၿပီး ပန္းခ်ီဆရာမိုေနး၏ဂီဗာနီေဒသမွ ေကာက္႐ိုးပံု႐ႈခင္း
မ်ားကို ေတြ႔ၾကံဳခဲံရသည္။ သူက ''ကြ်န္ေတာ္ျပပြဲကက္တေလာက္မွာ ဒီေကာက္႐ိုးပံုကိုေတြ႔လိုက္ေတာ့ သိပ္မႀကိဳက္ခ်င္ဘူးဗ်၊ စိတ္ထဲမွာ သိပ္မေပ်ာ္ရႊင္ႏိုင္သလိုဘဲလက္မခံခ်င္ဘူး၊ ပန္းခ်ီဆရာဆိုတာ ဒီလို မတိက်မေရရာတဲ့ ေရးခ်က္မ်ိဳး
အခ်က္လက္မ်ိဳးေတြ မေရးျပသင့္ဘူးလို႔ ကြ်န္ေတာ္ထင္တယ္။ ပန္းခ်ီကားထဲမွာအရာဝတၳဳ ပံုသ႑န္ေတြက ေမွးေမွးမွိန္မွိန္နဲ႔ သိပ္မထင္မရွား ျဖစ္ေနၾကတယ္''လို႔ သူ႔အယူအဆကို ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။ သိပ္မၾကာခင္အခ်ိန္တြင္းမွာ
ကန္ဒင္းစကီးသည္ ေမာ္စကိုမွ ထြက္ခြာၿပီး ျမဴးနစ္ၿမိဳ႕ ဂ်ာမနီသို႔ ပန္းခ်ီပံုတူႏွင့္လူပံုခႏၶာေဗဒဘာသာရပ္မ်ား ေလ့လာရန္ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ ထိုမွတဖန္ ပန္းခ်ီအေျခခံႏွင့္ အႏုပညာ ရသပိုင္းဆိုင္ရာမ်ားကို တျဖည္းျဖည္းေလ့လာခဲ့သည္။
ပထမအစပိုင္းတြင္ သူ႔လက္ရာမ်ားသည္ အင္ပရက္ရွင္ ေရးဟန္မ်ားထက္ပိုကဲေသာ (Abstract)႐ုပ္ဝတၳဳမဲ့ဟန္ကိုပိုၿပီး အေလးေပးေသာလမ္းေၾကာင္းသို႔တျဖည္းျဖည္းသာ သြားေနခဲ့သည္။ ဤအဆင့္မွာ သူသိပ္မၾကာလိုက္ဘဲ
သူ႔အစြမ္းအစႏွင့္ စိတ္ကူးသစ္မ်ားကိုေက်ာင္းမွ အကန္႔ သတ္ဥပေဒမ်ား လြန္ေျမာက္ၿပီးခ်ိန္တြင္ေဖာက္ခြဲ႐ုန္းကန္ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။ သူက ''ကင္းဗက္ ပိတ္စေပၚမွာ ေဆးစက္မ်ားကို ဓားခ်က္ေတြနဲ႔ ဟိုဒီဆြဲခ်ၿပီး ကြ်န္ေတာ္ျပင္းအားရွိသေလာက္ ေတးသီခ်င္းတစ္ပုဒ္သီဆိုသလို ေရးခ်လိုက္တယ္'' လို႔ဆိုခဲ့သည္။ ယခုအခ်ိန္မွာ သူဟာျဒပ္မဲ့ပန္းခ်ီဟု ဆိုေနၾကသည့္ (Abstract)
ပန္းခ်ီဝါဒ၏ အစဦး တီထြင္ခဲ့သူ တစ္ေယာက္ဟု ဆိုေနရၿပီ ျဖစ္သည္။ ၁၉ဝ၃ ခုေလာက္ကစၿပီး ဥေရာပတစ္ခြင္တြင္ သူ႔ျပပြဲလက္
ရာမ်ားကို လွည့္လည္ ခင္းက်င္းခဲ့သည္။ ျမဴးနစ္တြင္ အေျခတည္ၿပီးေခတ္သစ္ပန္းခ်ီအုပ္စု (Blue Con
strasting Sounds (1924)Rider)အဖြဲ႔ကို ဦးေဆာင္ဖြဲ႔စည္းခဲ့သည္။Franz Marc, Paul Kleeလႈပ္ရွားခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၃၃ တြင္
ဂ်ာမနီနိုင္ငံမွ ထြက္ခြာ၍ ပါရီၿမိဳ႕တစ္ဝိုက္တြင္ေနထိုင္အေျခခ်ခဲ့သည္။



On White II 1923; Oil on canvas




ျပင္သစ္ပန္းခ်ီအသိုင္းဝိုင္း၏ ျငင္းမႈကိုလည္း ခံခဲ့ရသည္။ လူငယ္ပန္းခ်ီဆရာမ်ားကေတာ့ ေလးစားခ်စ္ခင္ၾကသည္။ သူ႔စတူဒီယိုသို႔ အၿမဲလာသူမ်ားတြင္ဂြ်န္မီ႐ို၊ မက္နယ္လီႏွင့္ ဆိုဖီတူဗာတို႔ ပါဝင္ခဲ့သည္။ကန္ဒင္းစကီးသည္ သူေသဆံုးခဲ့သည့္ ၁၉၄၄ ဂြ်န္လတိုင္ေအာင္မနားတမ္း ေရးဆြဲသြားခဲ့သည္။ သူ႔ကိုယ္ပိုင္ပံုသ႑န္ သစ္မ်ားကိုဂ်ီၾသေမႀတီဆန္သည့္ျဒပ္မဲ့ဘာသာစကားအျဖစ္ အစြန္းတစ္ဖက္ထိေရာက္ေအာင္ ပို႔ေဆာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ကြ်န္ေတာ္ တို႔အတြက္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ပန္းခ်ီ ျဒပ္မဲ့စိတ္ကူးမ်ားအတြက္
မူကြဲမ်ားစြာ ေပးသြားခဲ့သည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရင္ထဲမွ အသံမ်ားအတြက္ ပံုသဏၭာန္မ်ားျဖင့္ အသြင္းေျပာင္းျပသြားခဲ့သည္။

ေနာက္ထပ္ (Abstract) ပန္းခ်ီလမ္းေၾကာင္းေပၚက ဆရာေတြအေၾကာင္းဆက္ပါဦးမယ္. ..



(Posted by pagyi sayar on March 25, 2010 at 11:30am)
@https://myanmardigitalartists.ning.com/profiles/blogs/abstract-art

No comments: